Gotów na trening? Zaczynamy!

 

Ćwiczenie 1. - Pingwin

Co powiesz na swój własny gwizdek? Zabawka ta jest prosta w wykonaniu. Gwizdanie tym gwizdkiem to wspaniałe ćwiczenie logopedyczne: uczy gospodarowania oddechem, wzmacnia mięsień okrężny ust, a także powoduje wycofanie języka w głąb jamy ustnej- szczególnie istotne przy międzyzębowości i pracy nad głoskami [k], [g].

Instrukcja wykonania zabawki znajduje się na stronie:

https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-oddechowe/pingwin-gwizdek-logopedyczny-diy/

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by ćwiczyć przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Trenuj codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.

 

Ćwiczenie 2.- Zoo

 

Jest piękny, słoneczny dzień. Pan Języczek wybiera się do zoo. W pierwszej klatce widzi małpy. Skaczą po gałęziach (dotykamy czubkiem języka na przemian dolnych i górnych zębów, zaczynając od prawej strony), zjadają banany (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i wydają małpie okrzyki (wołamy „ooo”). W drugiej klatce mieszka wilk. Jest dziś bardzo zły- pokazuje zębiska (obnażamy zęby, rozciągając wargi w szerokim uśmiechu) i warczy (warczymy: „wrrr”).

W trzeciej klatce osiołek wydaje odgłosy („i- a”, „i- a”, „i- a”) i skacze, wymachując tylnymi kopytami (kilkakrotnie dotykamy językiem podniebienia, szeroko otwierając buzię).

Pan Języczek odwiedza słonia. Słoń chwali się swoja zwinną trąbą (wysuwamy język z buzi jak najdalej). Potem pan Języczek idzie obejrzeć krokodyla, który głośno kłapie paszczą (otwieramy i zamykamy wargi wyciągnięte do przodu). Teraz pan Języczek ogląda żyrafę. Żyrafa ma bardzo długą szyję (próbujemy sięgnąć językiem do nosa). A któż tam leży w bajorku? To hipopotam. Chyba jest śpiący, bo ziewa (ziewamy, otwierając szeroko buzię). Po skałach skacze zwinna kozica (kilkakrotnie dotykamy czubkiem języka ostatniego dolnego zęba, następnie ostatniego górnego zęba- najpierw z prawej, potem z lewej strony). Tuż obok jest akwarium pięknych ryb. Czy te ryby chcą coś powiedzieć (układamy usta w „rybi pyszczek”)? Pan Języczek jest już bardzo zmęczony. Teraz czas na lody. Ech, pyszne te lody (wykonujemy językiem ruchy przypominające lizanie lodów, następnie oblizujemy wargi ruchem okrężnym).

Źródło: A. Tońska- Mrowiec Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne

 

Ćwiczenie 3. – Znajdź słowa na głoskę...

Ułóż zdanie, w którym wszystkie wyrazy rozpoczynają się tą samą głoską.

Przykłady:

  • O”- Olga obserwuje odlatujące o
  • M”- Mama Malwiny maluje m
  • L”- Leon lubi lody l
  • Z”- Zegarek Zenka został z

Ćwiczenia 4.- Znajdź ukryte wyrazy

 

Znajdź ukryte dwa wyrazy w jednym słowie. Ostatnia głoska pierwszego wyrazu jest pierwszą głoską drugiego wyrazu.

 

KAROLINA, SMAKOSZ, KIJANKA, TRUDNO, KOSZYK

Odp. Karol i lina; smak i kosz; kij i Janka; trud i dno; kosz i szyk.

 

Opracowanie:

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga