Godziny przyjęć:

 

Mirosława Korpet

  • Poniedziałek: 11:45 – 15:20
  • Wtorek: 8:00 – 15:20

 

Na zajęcia logopedyczne uczęszczają uczniowie z wadami wymowy z klas 0 – III; do najczęściej korygowanych wad zalicza się: seplenienie międzyzebowe, rotacyzm i parasygmatyzm.

 


 

Jak możesz pomóc swojemu dziecku w rozwoju mowy:

  • mów poprawnie i bez zdrobnień,
  • jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem; mów powoli, wyraźnie, opowiadaj o prostych , zwyczajnych rzeczach, często powtarzaj te same słowa,
  • słuchaj cierpliwie, co dziecko ma do powiedzenia, nie przerywaj, nie popędzaj,
  • nie strofuj dziecka, gdy robi błędy; poprawiaj je, mówiąc jak należy,
  • codziennie czytaj i opowiadaj bajki-dziecko będzie znało więcej słów i rozwinie się jego wyobraźnia,
  • ucz malucha piosenek, wyliczanek, wierszyków,
  • nie pozwalaj na długie oglądanie telewizji,

 

Co powinno Cię niepokoić:

  • brak mowy,
  • obniżona ostrość słuchu,
  • jąkanie,
  • wymowa międzyzębowa,
  • nieprawidłowy zgryz,
  • nieprawidłowa budowa języka ( krótkie wędzidełko, mała ruchliwość języka),
  • częste choroby dróg oddechowych ( oddychanie przez usta, mówienie przez nos)
  • bełkotliwa i niezrozumiała mowa.

 

Gimnastyka buzi i języka - przykłady prostych ćwiczeń:

 

Ćwiczenia oddechowe:

  • nabieranie powietrza nosem, wypuszczanie ustami,
  • wprawianie w ruch lekkich przedmiotów (piórek,bibułek) za pomocą dmuchania,
  • zdmuchiwanie płomienia świecy z coraz większej odległości,
  • puszczanie baniek mydlanych,
  • zdmuchiwanie kawałka papieru z gładkiej lub chropowatej powierzchni,
  • chuchanie,
  • „lokomotywa oddaje nadmiar pary”: fff lub szszsz,
  • „wypuszczanie powietrza z balonika” :sssssssssssss,
  • liczenie na jednym wydechu,
  • śmiech: wesoły, beztroski, cichy, tłumiony; naśladowanie śmiechu staruszki (he- he-he),kobiety (ha-ha-ha), mężczyzny (ho-ho-ho), dziewczynki (hi-hi-hi) ,
  • przepychanie powietrza z jednego do drugiego policzka,
  • nadymanie i wciąganie policzków.

 

Ćwiczenia języka:

  • oblizywanie warg,
  • liczenie zębów językiem,
  • kląskanie,
  • malowanie językiem podniebienia (od siekaczy do gardła),
  • rulonik,
  • koci grzbiet,
  • język zagląda do gardła,
  • wypychanie językiem policzków,
  • zimno: dddddddd (czubek języka dotyka podniebienia za górnymi zębami),
  • przyklejanie języka do wałka dziąsłowego.

 

Ćwiczenia warg:

  • wysuwanie warg,
  • usta ułożone w dzióbek,
  • unoszenie górnej wargi do nosa,
  • czesanie warg zębami,
  • rozciąganie i ściąganie warg (u-e-u-e) ,
  • nadymanie policzków, zatrzymanie powietrza do 5-10 sekund,
  • cmokanie,
  • parskanie,
  • gwizdanie.