Zaczynamy od zabaw oddechowych. Pamiętaj, że POWIETRZE WDYCHAMY NOSEM A WYDYCHAMY USTAMI.
Ćwiczenie 1.- Kolorowe obrazki
Przy użyciu słomki rozdmuchaj kolorowe farby na kartce. Taka forma malowania sprawi, że stworzysz wspaniały, nowoczesny obraz, a jednocześnie poćwiczysz oddech.
Zachęcam do obejrzenia krótkiego filmu: https://youtu.be/2yFNv8PElDI .
Ćwiczenie 2.- Akwarium dla rybek
Narysuj na kartce akwarium. Przygotuj z kolorowego papieru rybki. Przenieś przez słomkę przygotowane elementy.
Czas na gimnastykę języka. Pamiętaj, by wykonywać ćwiczenia przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Ćwicz codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.
Ćwiczenie 3.- SPORTOWY DZIEŃ BOLKA I LOLKA
Jak wszyscy sportowcy Bolek i Lolek wstali wcześnie rano i zrobili krótką gimnastykę.
Najpierw wykonali trzy razy wdech nosem i długi wydech buzią. Potem skakali na jednej nodze, po pięć razy na lewej i na prawej (czubek języka dotyka na przemian do górnych i dolnych zębów odpowiednio po lewej i prawej stronie).
Po porannej gimnastyce przyszedł czas na śniadanie (żucie ze złączonymi wargami). Po śniadaniu poszli umyć zęby (przesuwamy językiem po zewnętrznej stronie górnych i dolnych zębów).
Następnie założyli dresy i pobiegli na plac sportowy (czubek języka dotyka na przemian do górnych i dolnych zębów).
Przeszli po równoważni (czubkiem języka przesuwamy po krawędziach górnych zębów), a potem każdy wykonał po trzy skoki w dal (język unosi się w stronę nosa, a następnie opada na brodę).
Kolejne zadanie, które czekało na chłopców to wejście po drabinie na szczyt zjeżdżalni (czubek języka dotyka każdego górnego zęba) i zjechanie na dół (język przesuwa się po podniebieniu od górnych zębów w stronę gardła). Bardzo spodobało im się to ćwiczenie i każdy powtórzył je dwa razy.
Następne w kolejce były huśtawki (język wykonuje ruchy w górę i w dół, do nosa i do brody).
Na samym końcu chłopcy zagrali w ping- ponga. Każdy z nich bardzo szybko odbijał piłeczkę (język przesuwa się od jednego kącika ust do drugiego).
Nim się spostrzegli nadeszła pora obiadu. Truchcikiem pobiegli do domu (czubek języka dotyka na przemian do górnych i dolnych zębów). Tam mama podała im pyszny obiad, który zjedli z apetytem (żucie, a następnie oblizywanie warg).
Źródło: I. Rutkowska- Błachowiak Gimnastyka buzi na wesoło. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych dla dzieci.
Na zakończenie potrenuj słuch fonemowy.
Ćwiczenie 4.- Ćwiczenie analizy i syntezy głoskowej- Zamień głoskę
W podanych słowach zamień pierwszą głoskę na inną:
- nurek (n na m),
- proch (p na g),
- duch (d na z),
- sok (s na r),
- hasło (h na m),
- słoń (s na d),
- loki (l na b),
- kosa (k na r),
- godzina (g na r),
- klamka (k na p),
- środa (ś na b),
- mewa (m na l),
- hak (h na r),
- sanie (s na l).
Źródło: A. Tońska- Mrowiec, I. Pojmaj Zabawy słuchowe. Ćwiczenia dla uczniów klas 0 i I-III
Opracowanie:
Logopeda
Joanna Krawiec- Szpręga