Logopeda:
Logopeda i Terapeuta Integracji Sensorycznej Joanna Szalecka - Dudek
Na zajęcia logopedyczne uczęszczają uczniowie z klas 1-3. Najczęściej występującymi wadami wymowy są: rotacyzm, pararotacyzm, seplenienie międzyzębowe i parasygmatyzm.
Jak możesz pomóc swojemu dziecku w rozwoju mowy:
- mów poprawnie i bez zdrobnień,
 - jak najczęściej rozmawiaj z dzieckiem; mów powoli, wyraźnie, opowiadaj o prostych, zwyczajnych rzeczach, często powtarzaj te same słowa,
 - słuchaj cierpliwie, co dziecko ma do powiedzenia, nie przerywaj, nie popędzaj,
 - nie strofuj dziecka, gdy robi błędy; poprawiaj je, mówiąc jak należy,
 - codziennie czytaj i opowiadaj bajki-dziecko będzie znało więcej słów i rozwinie się jego wyobraźnia,
 - ucz malucha piosenek, wyliczanek, wierszyków,
 - nie pozwalaj na długie oglądanie telewizji,
 
Co powinno Cię niepokoić:
- brak mowy,
 - obniżona ostrość słuchu,
 - jąkanie,
 - wymowa międzyzębowa,
 - nieprawidłowy zgryz,
 - nieprawidłowa budowa języka (krótkie wędzidełko języka, mała ruchliwość języka),
 - częste choroby dróg oddechowych (oddychanie przez usta, mówienie przez nos)
 - bełkotliwa i niezrozumiała mowa.
 
Wybrane objawy dysfunkcji w zakresie Integracji Sensorycznej, które mogą nas zaniepokoić:
- 
Poszukiwanie bodźców, ściskanie, dociskanie, ocieranie, uderzanie, bicie, gryzienie, szczypanie, poszukiwanie mocnego, fizycznego kontaktu
 - 
Trudności z koncentracją
 - 
Nieświadomość swojego ciała
 - 
Potykanie, upadanie
 - 
Brak reakcji bólowej na urazy
 - 
Dotykanie wszystkich rzeczy, wkładanie wszystkiego do buzi
 - 
Duży lęk przed upadkiem, wysokością, oderwaniem nóg od podłoża
 - 
Duża ruchliwość utrudniająca codzienne funkcjonowanie
 - 
Wiercenie, skakanie, bieganie, wspinanie się i bycie w ciągłym ruchu
 - 
Wrażliwość na dźwięki
 - 
Wrażliwość na światło, bodźce wzrokowe, problem ze spostrzegawczością, trudność z oceną odległości
 - 
Kłopot w nabywaniu nowych umiejętności: jazda na rowerze, rzucanie i łapanie piłki
 - 
Niezdarność w czynnościach samoobsługowych
 - 
Awersyjna reakcja na dotyk
 - 
Wrażliwość na metki, szwy, ściągacze
 - 
Unikanie czesania, obcinania włosów, paznokci, mycia zębów, włosów, uszu
 - 
Nadwrażliwa sfera w obrębie twarzy
 - 
Nieakceptowanie przytulania, masowania
 - 
Chodzenie na palcach
 - 
Trudność z utrzymaniem równowagi podczas przeskakiwania, wspinania się, huśtania, przy zmianie pozycji ciała
 - 
Choroba lokomocyjna
 



