Podczas dzisiejszych zabaw będą towarzyszyć nam zwierzaki. Zaczynamy!

 

Ćwiczenie 1.- Sowa

Wydająca odgłosy sowa przygotowana z rolek po papierze toaletowym to bardzo ciekawa zabawka oddechowa. Wystarczy dmuchać przez słomkę, przykryć obiema rękami wyloty rolek po papierze toaletowym, by usłyszeć hukanie sowy. Można modulować sposób dmuchania i uzyskać bardzo realny odgłos wydawany przez te zwierzęta. Szczegółowa instrukcja wykonania sowy:

https://domologo.pl/logopedia/cwiczenia/cwiczenia-oddechowe/sowa-zabawka-oddechowa/

 

Ćwiczenie 2.- Biedronka

Ćwiczenia zasysania wpływają na mięsień okrężny warg, na tylną część języka oraz wspomagają koordynację w linii oko – ręka.

Narysuj na kartce biedronkę. Wytnij z czarnego papieru kropki. Przenieś przez słomkę przygotowane elementy.

 

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by wykonywać ćwiczenia przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Ćwicz codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.

 

Ćwiczenie 3.- W lesie

Lubię spacery z rodzicami. Ostatnio zabrali mnie na wycieczkę do lasu (dotykamy językiem każdego górnego zęba). Szliśmy wąską, piaszczystą dróżką (wysuwamy spiczasty język), a wokół rosły bardzo wysokie drzewa (dotykamy językiem górnej wargi). Jedne miały liście, a inne ostre igiełki i szyszki („ostrzymy” czubek języka o górne zęby). Gdy weszliśmy w głąb lasu, to pod nogami czuliśmy mięciutki mech (masujemy językiem dolny wałek dziąsłowy). Musieliśmy uważać, bo co parę kroków natrafialiśmy na leżące szyszki (dotykamy językiem dolnych zębów). Nad naszymi głowami słychać było dzięcioła, który głośno pukał w pień (wypychamy językiem policzki), a po jednym drzewie wspinała się wiewiórka (dotykamy naprzemiennie górnych i dolnych zębów). W lesie trzeba zachować ciszę (powtarzamy: ciii …), żeby nie spłoszyć zwierząt. Należy też patrzeć pod nogi, by nie nadepnąć na spacerującego dróżką małego żuka (nadymamy policzki).

Źródłó: P. Gałązka- Jedrych Małe i duże języczka podróże. Opowiadania artykulacyjne dla dzieci.

 

Na zakończenie ćwiczenie usprawniające słuch fonematyczny.

Słuch fonematyczny to umiejętność rozróżniania najmniejszych elementów mowy – tzn. fonemów. Oznacza to, że dziecko potrafi wyodrębnić z potoku mowy zdania, w zdaniach – wyrazy, w wyrazach – sylaby, w sylabach – głoski, a także ustalić kolejność głosek w wyrazie. Jest podstawowym elementem determinującym prawidłowy rozwój mowy oraz umiejętności czytania i pisania.

 

Ćwiczenie 4.- Łańcuch sylabowy

Wypowiedz wyraz, podziel go na sylaby, druga sylaba staje się początkiem nowego słowa, np. wa- ta, ta- ma, ma- mu- sia, sia- no, no- gi, gi- ta- ra, itp.Opracowanie:

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga