Zabawy zawierające elementy dmuchania bywają wyczerpujące. Ćwicząc oddech zbyt mocno i zbyt długo, łatwo o zawrót głowy. Pamiętaj więc, aby robić częste przerwy oraz nie wstawać zbyt szybko z miejsca tuż po intensywnym dmuchaniu.

 

Ćwiczenie 1.- Wiatraczek

 

Wiatrak to zabawka usprawniająca funkcjonowanie układu oddechowego. Doskonała do ćwiczeń mających na celu wydłużenie fazy wydechowej, kształtowanie toru oddechowego oraz zwiększenia pojemności płuc.

Możesz skorzystać z gotowych wiatraków lub wykonać własny projekt. Załączam link do filmu, w którym krok po kroku pokazano w jaki sposób zrobić zabawkę:

https://www.youtube.com/watch?v=xuz9EwXiu-o

 

Ćwiczenie 2.- Wrona

Nabierz powietrze nosem i na jednym oddechu powiedz tekst:

Pierwsza wrona bez ogona, druga wrona bez ogona, trzecia wrona bez ogona, czwarta wrona bez ogona ….

Policz do tylu, do ilu potrafisz. Licz ptaki na jednym oddechu- nie dobieraj powietrza w trakcie ćwiczenia.

 

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by wykonywać ćwiczenia przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Ćwicz codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.

 

Ćwiczenie 3. - Osiołek

 

Na polanie bardzo smacznie spał sobie osiołek (chrapanie). Gdy nastał ranek, osiołek się zbudził, bardzo szeroko otworzył swoja buzię i ziewał (ziewamy). Nagle poczuł się głodny. Nabrał więc sporo trawy do pyska (otwieranie i zamykanie ust) i dokładnie zaczął ją żuć (żucie). Po swoim śniadaniu osiołek oblizuje ząbki, żeby były czyste- każdy ząbek po kolei (przesuwamy językiem po zębach). Jedno źdźbło przykleiło się do podniebienia, trzeba je koniecznie oderwać (przesuwamy językiem po podniebieniu). Osiołek po swoim jedzeniu biega po polance (kląskanie), a ruchy te naśladuje język- raz w górę (język do nosa), raz w dół (język na brodę, buzia szeroko otwarta).

Zmęczony osiołek podchodzi do strumyka i pije wodę (język zwinięty w rurkę).

Przed nocnym spaniem osiołek dokładnie myje każdy ząbek (język przesuwamy po wewnętrznej i po zewnętrznej stronie zębów) oraz policzki (językiem przesuwamy po wewnętrznej stronie policzków).

Źródło: I. Rutkowska- Błachowiak Gimnastyka buzi na wesoło. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych dla dzieci

 

Ćwiczenie 4. - Uszko czy łóżko?

 

Poproś rodzica o przeczytanie tekstu. Kiedy usłyszysz słowo „uszko”- udaj zawiązywanie kokard na uszach, przy wyrazie „łóżko”- pokaż, jak wygodnie układasz się do snu.

Pewien osiołek bardzo lubił ozdabiać uszy kokardami. Rano, zaraz po przebudzeniu, energicznie wstawał z łóżka, by na uszkach zawiązać kokardy. Potem ścieląc łóżko, podziwiał jedno i drugie uszko. A wieczorem patrząc w lustro z łóżka, myślał z zadowoleniem: „Moje uszka”.

 

Źródło: A. Tońska- Mrowiec, I. Pojmaj Zabawy słuchowe dla uczniów klas 0- III

 

Ćwiczenie 5. Łańcuch wyrazów

Na jaką głoskę kończy się wyraz „osiołek”?

Oczywiście na głoskę „k”. Poszukaj wyrazu, który zaczyna się na „k”. Ostatnia głoska tego słowa będzie pierwszą głoską kolejnego wyrazu.

Przykład łańcucha wyrazowego: osiołek- kl- lalka- akwarium- mysz- szafa- akwarele- ekierka- album...

 

Opracowanie:

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga