Ćwiczenie 1.- Zagadki słuchowe

Zachęcam do wykonania Memo słuchowego. Zabawa kieruje uwagę na świat dźwięków, pozwala zdobyć doświadczenie w odbiorze bodźców płynących z otoczenia. Uczy identyfikacji i różnicowania podanych bodźców słuchowych, a przede wszystkim kształci pamięć słuchową. Memo wykonasz z pojemników po zabawkach z kinder niespodzianek. W jajeczkach możesz umieścić: spinacze biurowe, kostki do gry, surowy makaron, kaszę, ryż, guziki, muszelki, koraliki, itp. Zgromadzone drobiazgi włóż do przygotowanych pojemników. Uczestnicy zabawy kolejno próbują znaleźć po dwa tak samo brzmiące jajka. Ten, kto znajdzie parę zdobywa punkt i odkłada na bok pojemniki. Gra kończy się wtedy, kiedy odnalezione zostaną wszystkie pary.

Ćwiczenie 2.- Trasa

Narysuj na kartce dowolną trasę. Uformuj z bibuły lub kawałka chusteczki higienicznej kulkę. Postaraj się dmuchać na kuleczkę, tak by poruszała się ona po Twoim labiryncie. Pamiętaj, że powietrze wdychamy nosem a wydychamy ustami.

 

Ćwiczenie 3.- Indianie

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by ćwiczyć przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Trenuj codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.

Indianie wyruszają ze swojej wioski na polowanie. Żegnają się ze swoimi dziećmi i żonami (cmokamy). Wsiadają na swoje konie i jadą (naśladujemy językiem tętent koński, zmieniając brzmienie przez inny układ warg) przez most (usta jak do „u” i kląskanie), a potem przez prerię (usta jak do „i” i kląskanie). Konie zmęczyły się (parskanie) i dają znak, że chcą pić: ihaha, ihaha, ihaha. Indianie zatrzymują zwierzęta. Konie piją (ruchy języka z dołu do góry, naśladujące picie zwierzęcia). Nagle Indianie ujrzeli zwierzynę i strzelili z łuku. Zbliżała się noc, więc musieli rozpalić ognisko. Nie mieli zapałek. Zaczęli od małej iskierki i musieli mocno dmuchać, żeby ognisko się rozpaliło (dmuchanie w złączone ręce). Upiekli na ogniu zwierzynę i zrobili sobie ucztę (oblizywanie szeroko otwartych ust). Po pewnym czasie zachciało im się spać (ziewanie) i zasnęli (chrapanie). Rano Indianie zwołali rozbiegane konie: a-e-o, y-u-i (przeciągamy samogłoski).

Wsiedli na nie i pojechali przez prerię (usta jak do „i”, kląskanie), a potem przez most (usta jak do „u” i kląskanie).Wrócili do wioski, przywitali się ze swoimi dziećmi i żonami (cmokanie).

 

Źródło: I. Rutkowska- Błachowiak Gimnastyka buzi na wesoło. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych dla dzieci

 

Ćwiczenie 4.- Rozmowa telefoniczna

Mama Zosi telefonuje do dziewczynki, aby podyktować jej listę zakupów, które ma zrobić z tatą. W czasie rozmowy telefonicznej występują zakłócenia, dlatego dziewczynka słyszy tylko początkowe sylaby nazw produktów. Pomóż Zosi odgadnąć, co ma kupić razem z tatą.

Przykład: Cze- ……… (czekolada/ czereśnie/ czepek).

  • Wa- ……..;
  • ja- ………;
  • dy- ……...;
  • ze- ………;
  • to- ………;
  • ka- ………;
  • lo- ……….;
  • ba- ……… .

Źródło: A. Tońska- Mrowiec, I. Pojmaj Zabawy słuchowe. Ćwiczenia dla uczniów klas 0 i I- III

Opracowanie:

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga