Ćwiczenie 1.- Most

 

Do zabawy potrzebne będą klocki oraz piłeczka pingpongowa/ pompon/ kulka papieru.

Z klocków zbuduj most. Zabawa polega na dmuchaniu na piłeczkę/ pompon/ kulkę papieru tak, aby „przeszła” pod mostem.

Pamiętaj, że powietrze wdychamy nosem a wydychamy ustami.

 

Ćwiczenie 2.- Zabawa w kotka i myszkę

 

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by ćwiczyć przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Trenuj codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.

 

Mała myszka bała się kota i nie chciała wyjść z norki (ułożenie języka na górnym wałku dziąsłowym przy otwartych ustach). Na zewnątrz jednak nie było słychać mruczenia kota, więc ostrożnie wyjrzała przez szparę (przeciskanie szerokiego języka przez zsunięte lekko zęby). Nagle pojawił się kocur ze zjeżonym grzbietem (ułożenie języka w koci grzbiet z czubkiem języka na dolnym wałku dziąsłowym i uniesionym do podniebienia grzbietem). Wystraszona myszka schowała się za rzędem krzeseł w norce (liczenie czubkiem języka górnych zębów przy otwartych ustach). Po dłuższej chwili głód kazał jej ponownie spróbować wydostać się z ukrycia (wykonanie okrężnego ruchu językiem wokoło ust). Było bezpiecznie, więc myszka skubnęła kilka ziarenek leżących w pobliżu (ułożenie języka w kształt „łyżeczki” i uniesienie go do górnego wałka dziąsłowego, a następnie przełknięcie śliny). Niestety niespodziewanie kot pojawił się i złapał myszkę. Przerażona pisnęła głośno. Wystraszony kot otworzył pyszczek (szerokie otwarcie ust). Myszka tylko na to czekała i czmychnęła do norki (wykonanie kilku spokojnych wdechów i wydechów).

Ćwiczenie 3.- Poszukiwanie głoski

 

Rodzic prosi dziecko, by klasnęło w dłonie, gdy usłyszy w wymawianym przez niego tekście wiersza głoskę „sz”.

Mysz w przeręblu”

Do przerębla wpadła myszka:

Przechlapane, ale kiszka”.

Obszedł chłód futerko szare.

Uszłam kotu i mam karę”.

Patrzy- wędka i przynęta.

I na hak bym była wpięta”.

Szarpnął wędkarz sznurkiem szybko:

Dawaj naprzód moja rybko!”.

Nagle patrzy- szary puszek,

uradował jednak duszę.

Foki wszak od ryb nie głupsze,

bo pływają w grubym futrze”.

Autor: Danuta Chodorowska

Ćwiczenie 4.- Zagadki

 

Rozwiąż zagadki. Powtórz starannie odgadnięte hasła.

  • Uwolni nas od niego kilka łyżek syropu leczniczego.
  • Wieszamy na nim ubrania, by uniknąć prasowania.
  • To taki schowek w naszej odzieży, w którym chusteczka leży.
  • Z wikliny wyplatany, do różnych zadań używany.
  • Dwa gumowe buty duże- to sposób na kałuże.
  • Te sukieneczki osłaniają i zdobią w lampach żaróweczki.

 

Odpowiedzi: kaszel, wieszak, kieszeń, koszyk, kalosze, klosze.

 

 

Opracowanie na podstawie: Sprawka R. (2010). Terapia logopedyczna głosek szeregu szumiącego. Scenariusze zajęć. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.

 

 

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga