Ćwiczenie 1.- Ugaś pożar

Niczym dzielny strażak ugaś pożar. Wytnij płomienie. Umieść je w każdym oknie i na drzwiach. Następnie, za pomocą słomki ugaś pożar - zdmuchnij płomienie. Zadanie to możesz wykonać także bez słomki. Pamiętaj wówczas, aby ułożyć usta w „dzióbek”. Szablony pobierzesz klikając w link:

https://drive.google.com/file/d/1qi4shDX2POtf5HTsug_VteWQGdJTc6Lm/view?usp=sharing

Ćwiczenie 2.- W dżungli

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by ćwiczyć przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów. Trenuj codziennie, systematycznie, nie spiesząc się. Każde zadanie wykonuj starannie.

Za morzami, za górami, w gorącej dżungli żyje chłopiec o imieniu Hapo. Mieszka on w wysokim szałasie zbudowanym z gałęzi (pokazujemy, jak wysoki jest szałas- próbujemy sięgnąć językiem do nosa). Każdego ranka przychodzi do niego małpka Pepe. Hapo wspina się na drzewo bananowe (dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei), zrywa dla małpki banany (przyklejamy język do podniebienia, następnie odrywamy go z głośnym mlaśnięciem) i karmi nimi Pepę. Sam też zjada banana (poruszamy buzią, jakbyśmy coś jedli) i popija pysznym mlekiem kokosowym (oblizujemy wargi ruchem okrężnym). Potem Hapo i Pepe idą na spacer. Nad ich głowami skaczą z gałęzi na gałąź inne małpki. Hapo przygląda się ich zabawom. Przez dżunglę idą wielkie i ciężkie słonie. Mają długie trąby (jak najdalej wysuwamy z buzi długi, wąski język) i potrafią nimi dosięgnąć do wysoko rosnących bananów (dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Hapo dochodzi do rzeki, na brzegu wypoczywa właśnie rodzina antylop. Mama i tata piją wodę (pokazujemy, jak zwierzęta piją wodę- wysunięty z buzi język zawijamy do środka), a dzieci skaczą na pobliskiej polanie (dotykamy językiem różnych miejsc na podniebieniu). W rzecznym błocie zasypia hipopotam (otwierając szeroko buzię, głośno ziewamy). Hapo znajduje na brzegu łódkę (robimy z języka „łódkę”- boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku języka powstało wgłębienie). Teraz popływa na niej z Pepe. Mocno macha wiosłami („machamy”- poruszamy językiem między kącikami ust), łódka szybko mknie po wodzie. Obok łódki przemykają srebrzyste ryby (układamy usta w „rybi pyszczek”), Pepe macha łapką, bo chce je złapać (poruszamy językiem, próbując dotknąć nim nosa i brody). Robi się późno, więc Hapo postanawia wrócić do wioski.

Źródło: A. Tońska- Mrowiec Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne

 

Ćwiczenie 3.- Burza czy buzia

Poproś rodzica o przeczytanie tekstu. Kiedy usłyszysz słowo „burza”- kucnij i zakryj głowę rękami, przy wyrazie „buzia”- uśmiechnij się.

Pewna dziewczynka bardzo się bała burzy. Gdy tylko nadchodziła burza, buzia dziewczynki przybierała kształt podkówki. Dziewczynka wyraźnie traciła humor: smutniała i z przerażoną minką chowała się pod stołem. Gdy burza się oddalała, buzia dziewczynki rozpogadzała się, jakby na powitanie ładnej pogody.

Źródło: A. Tońska- Mrowiec, I. Pojmaj Zabawy słuchowe dla uczniów klas 0- III

 

Ćwiczenie 4.- Znajdź wyrazy z głoską …

Na ilustracji znajdują się wyrazy z głoską „ż” (rz). Spróbuj odnaleźć jak najwięcej obrazków zawierających w nazwie tę głoskę. Pokoloruj ilustrację. Kartę pracy pobierzesz klikając w link:

https://drive.google.com/file/d/1gV7WQX2p3KxnIgEpiKsuZwbfz60_sL02/view?usp=sharing

 

Opracowanie

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga