Ćwiczenie 1.- Łąka

Spraw, aby łąka stała się kolorowa i umieść na niej, przy użyciu słomki, motylki i stokrotki.

Możesz skorzystać z gotowych szablonów:

https://drive.google.com/file/d/1MfcLTuZGHeaKmqN8Ej5tOC8ZVxnZ7V6u/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/1tWdxpasvMrQVXJfVhwvG1pXeuDzqYD7j/view?usp=sharing

Ćwiczenie 2.- Wakacje

Pora na gimnastykę języka. Pamiętaj, by ćwiczyć przed lustrem- masz wtedy lepszą kontrolę swoich ruchów.

Nastaje gorące lato. Pan Języczek postanawia wybrać się na wakacje. Siada wygodnie w fotelu (boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku powstało wgłębienie) i rozkłada mapę. Ogląda ją dokładnie i zaznacza na niej kilka miejsc, które miałby ochotę odwiedzić (dotykamy czubkiem języka ostatnich zębów dolnych i górnych). Potem zabiera się za pakowanie. Wyciąga ze strychu walizki („wspinamy się na strych”- dotykamy czubkiem języka każdego zęba po kolei). Otwiera wielką szafę (otwieramy szeroko buzię). Wykłada z niej i pakuje do walizek wszystkie rzeczy, które przydadzą mu się podczas wakacyjnej wędrówki (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze).

Pan Języczek wsiada do samochodu. Jedzie szybko, na zakrętach zwalnia i włącza kierunkowskaz (wypowiadamy „klik, klak; klik, klak”). Kiedy pada deszcz, włącza wycieraczki, które wycierają mokre szyby (kilkakrotnie dotykamy czubkiem języka na przemian lewego i prawego kącika ust). Pan Języczek mija stary zamek. Zamek jest wielki i ma dużo wysokich wieżyczek („pokazujemy wysokie wieżyczki”- językiem próbujemy dotknąć nosa) oraz mnóstwo małych, okrągłych okienek (językiem wysuniętym z buzi wykonujemy ruchy okrężne). Pan Języczek rozpakowuje bagaże, układa rzeczy w szafie (wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu, po górnych zębach i górnej wardze). Wreszcie może usiąść w fotelu i odpocząć.

Źródło: A. Tońska- Mrowiec Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne.

Ćwiczenie 3.- Prawda i fałsz

Posłuchaj zdań i określ, które z nich jest prawdziwe.

Na łące pasie się koza. - Na łące pasie się kosa.

Nad kwiatkiem leci pąk.- Nad kwiatkiem leci bąk.

Na łąkę prowadzi dróżka.- Na łąkę prowadzi gruszka.

W trawie kwitnie mak.- W trawie kwitnie rak.

Pod ziemią mieszkają krety.- Pod ziemią mieszkają kraty.

Boczek szuka żab.- Bociek szuka żab.

Omijam kolczasty ocet.- Omijam kolczasty oset.

Źródło: J. Graban, R. Sprawka Trening słuchu. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową u dzieci.

Ćwiczenie 4.- Morze

Utwórz nazwy związane z plażą poprzez dodanie kolejnych sylab do podanej sylaby nagłosowej:

mo-, le-, pa-, ło-, mu-, me-, wo-, słoń-, sta-, fa-, pił-, ry-

np. morze, leżak, parasol, łopatka, muszelka, mewa, woda, słońce, statek, fale, piłka, ryba.

Źródło: J. Graban, R. Sprawka Trening słuchu. Ćwiczenia rozwijające percepcję słuchową u dzieci.

Opracowanie

Logopeda

Joanna Krawiec- Szpręga